tisdag 10 mars 2015

Valpar

Hejsan!

Jag fick för 6 veckor sedan en kull valpar mellan Indyra Wom Wulsberg och Jarko Van Hollandseer.
Detta är en tjuvparning som absolut inte skulle skett för Indyra är inte HD/ED röntgad och för ung egentligen enligt svensk lag.
Jag upptäckte detta när hon endast hade ca 5 dagar kvar till födsel eftersom hon då blev tjock och hade mjölk i spenarna.
3 dagar innan jag upptäckte detta, hade vi varit i trimmet som vanligt och hon visade inga tecken på dräktighet alls...
Jag gick ju och väntade på att Flisan skulle snart valpa och att det var Indyra som var med valpar och Flisan bara skendräktig fanns inte i min fantasi!

Jag hade ju inte låtit Jarko komma nära Indyra under löpet!
Men så var inte fallet för en familjemedlem hade glömt av att Indy varit i höglöp och låtit dem vara tillsammans på verandan en kväll när jag jobbade natt.

Så när jag upptäckte detta blev jag både arg och orolig eftersom Indy är ung och man gör inte så som vi gjort!
Då drog sig familjemedlemmen till minnes att han släppt in Jacky den kvällen valparna blev till...
Hade jag bara vetat om detta hade jag så klart åkt till min veterinär och ordnat abort spruta.
Men nu var det för sent.

Jag åkte ner till min veterinär samma dag som jag upptäckte dräktigheten och vi ultraljudade, jo där var valpar och Indy var så lycklig så....
Veterinären gjorde en check på Indyra och bedömde att hon var i ett perfekt skick.

Jag åkte hem och kontaktade SKK, Jordbruksverket och Länsstyrelsen så de vet om detta.
Jag har ju aldrig felat förut och de ansåg att jag inte visste om detta och min veterinär intygade också att jag aldrig har haft någon tjuvparning förut och att vi alltid har friska och vältränade hundar i vår kennel.
Och att min policy i kenneln att låta tikarna vara MINST 3 år innan de gått i avel.

Ett mänskligt misstag kan även jag göra eller min familjemedlem. och det skedde denna gång.

Indyra och Jarko är kusiner och inavels grad är 7% men SKK sade att det var ok och att valparna får sin stamtavla när Indyra är HD/ED röntgad om 4 månader.

Valparna föddes den 27/1-15 och Indyra valpade 6 valpar på 4,5 h. 5 flickor blev det på en vikt på 830 gr, 833 gr, 750 gr, 920 gr och 963 gr som överlevde.
Den sista valpen som kom ut hade dött några dagar för födsel.
Indyra är en mycket bra mamma!
Hon har till och med hjälpt Melody med sina valpar och är en riktigt fin  avels tik när det är dags för henne om 2 år igen .










































Det är en riktigt fin och väl kroppad kull vi fått här.
De är framåt, glada och trygga valpar som umgås med mamma Indy, Flisan, de andra valparna och hundarna hemma.
Jag kommer själv att behålla Landgold Sport Spice Girl, men hon skall bo hos Madeleine som har vår äldre hund Fame:


















Landgold Ginger Spice Girl har hittat ett hem:



















Så nu har jag 3 stycken fina valpar här hemma som söker ägare.
Landgold Posh Spice Girl:


















Landgold Scary Spice Girl:

















Landgold Baby Spice Girl:

















De är klara för vid leverans den 24/3-15.
 Då är de: veterinär besiktigade, vaccinerade, avmaskade 5 ggr, social tränade, chippade , Jag skänker 1 års medlemskap i Landseer klubben,  de har 3 års garanti och de får sin stamtavla med registreringsbevis i juli-15.
Vid intresse skickar jag föräldrars stamtavla, foton av föräldrar och för föräldrar samt mer info.
0734-118462 är mitt tfn.
Pris 10.000 kr/valp eftersom detta är en tjuv parning och att ni som köpare får vänta 4 månader på stamtavlan.

Med vänliga hälsningar Ninna




2 kommentarer:

  1. Hejsan.
    Jag och min sambo är intresserad av en liten som blir stor flicka.
    Och undrar om ni har några tikar kvar
    Mvh
    Carina Jansson och Andreas Larsson.

    SvaraRadera
  2. Ja vi har 3 tikar kvar! De finns på korten här uppe!
    Häls Ninna

    SvaraRadera