fredag 15 juli 2016

Från helvetet och till himlen

Hej på er!
Det har varit ett dygn av stark oro och smått nervösa sammanbrott!
Varför?
Jo för igår upptäckte jag att Flisan hade illa luktande flytningar och för mig är det en sjukdom som heter Livmoder inflammation och kallas av oss uppfödare Pyo.
Nu hade vi tur att hennes livmoder var öppen och inte stängd som den också kan vara.
Stängd livmoder inflammstion är den farliga varianten där man blir mer el mer tagen på sängen och hunden ofta sky hög feber. 



Livmoderinflammation kan uppkomma 2 månader efter löp och i Flisans fall upptäcktes det eg v före midsommar då vi ultraljudade henne, för att se om det fanns telningar inne i hennes mage.
Men det visade ju bara att hennes ena horn var sprucket och livmodern var fel sydd vid kejsarsnittet för 2 år sedan. Hon hade då vätska i livmodern, men de ville avvakta och se om det skulle gå bort av sig själv....
Flis blev sken dräktig och jag började ha koll....
När vi kom in hade hon en god allmän status och ingen feber.
Det är ju alltid bättre att tiken inte är svårt infekterad för då har inte Pyon hunnit att samla så mkt bakterier och bildat blodförgiftning....

Flisan var lugn som en filbunke både vid ultraljudet där hon hjälpte till att hoppa upp på bordet och lägga sig ner inför ultraljudet. Hon är så klok vår Flis!
På ultraljudet konstaterade de att 2,5 cm av livmodern var infekterad med vätska och akut operation med inskrivning blev ordern!

Som sagt tillbaka till inskrivnings rummet för att ta blod status och före dess en vikt. 69,1 kg

När djursjukhus vårdaren började planera för att sätta kanyl, sa jag till dem att använda undersöknings bordet och tänka på sina ryggar!
Men sitter hunden där då sa de? Absolut sa jag! Flisan gör det vi ber om!
Upp på bordet och där satt hon lika lugn och trygg som vanligt när de stack henne!
Vilken hund hon är!
Hon till och med hjälpte vårdarna att hålla upp tassen! 😂 Alla blev stört förälskade❤️



Visst kändes det skit när hon gav mig en liten blick när de skulle gå och jag försökte vara hurtig för hennes skull, men när jag kom ut i bilen kom tårarna!
Hon har ju aldrig varit i från oss så här förr! På de 6,5 år sedan hon föddes har hon aldrig varit utan mig el Robin!

Nu var det bara att åka hem och oron började.
Flisan fick en liten valp kompis i natt att hålla reda på och de hade funkat super i hop!
När de ringde för att tala om att operationen skulle bli vid 13:30 hörde jag henne yla i bakgrunden!
Sjukvårdarna skrattade till och sade att ylandet började hon med när bebbe kompisen fick åka hem och hon då i stället krävde kel av alla inne på avdelningen!
Ja, hon står ju mitt i centrum här hemma ju!

Kl:14;00 blev hon opererad med lyckat resultat och kl:18;00 ringde de och sade att vi fick komma och hämta henne! Lyckan var stor när vi henne åter i vår famn!
Hon är lite groggy och sur på tratten, men nu håller vi tummarna att hon fixar detta och inte får feber eller drar upp bandaget! Hon är ordinerad carprodyl i 5 dagar.
Lyckan var stor när vi träffades❤️
Nu sover hon gott med husse och vi ber er hålla tummarna för att hon blir frisk snabbt!
Kram Ninns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar